Useissa menestyslajeissa on paljon sponsoreiden mainoksia. Jääkiekkoilijat ovat kuin joulukuusia, joista saa etsiä joukkuetunnuksia. Samoin kaukalon reunat. Jalkapallo on toinen suosittu mainoskohde. Useilla huippujoukkueilla on kuitenkin paidoissaan vain yksi mainos, mutta kentän laidalla on usein vaihtuvat mainostaulut. Myös hiihtäjä ja mäkimiehet ovat saaneet hyvin tukijoita. Puhumattakaan moottoriurheilusta.
En tiedä minkälaisia sopimuksia tehdään. Kuinka paljon on kysymys tukemisesta ja rahallisesta fanittamisesta ? Kuinka paljon erilaisa elementteä sopimuksiin on mahdutettu ?
Katsojan tai urheilua seuraavan yleisön kannalta mainoksilla ei ole merkitystä. Kun tarjolla on niin runsaasti erilaisia lappusia ja tuotenimiä, ne syövät toisensa. Tehokkaampaa on yhdistää urheilija, joukkue tai laji tiettyyn merkkiin. Voin sanoa muutamia mieleeni jääneitä mainoksia. HIFK:n paidassa on vuosia lukenut Koff. Monien muidenkin kiekkojoukkueiden paidoissa on lukenut sama merkki, muttei ole jäänyt mieleen. Hiihtäjien sponsori on bensayhtiö 1st. Alppihiihdon sponsori on Milka-suklaa. Muitakin sponsoreja löytyy kasapäin, mutta Milka on toistuvasti ollut esillä. Joskus muinoin mäkihyppyä sponsoroi Warsteiner-olut. Esimerkkeijä on kasapäin.
Jotkut jotka tietävät väittävät, että tärkeintä on tuotenimen jatkuva esilläolo. Että tuote on arkinen osa elämäämme. Niinkuin Cokis tai Nokia. Väitän kuitenkin, että suurin osa mainonnasta menee harakoille mainosmielessä. Urheilu tarvitsee tukea. Sen on kuitenkin toinen juttu
Tehkääpä testi. Kun olette urheilutapahtumassa, pyytäkää kaverianne sulkemaan silmänsä ja sen jälkeen luettelemaan urheilupyhätössä esillä olevia mainoksia. Tällä testillä huomaa, ettei juurikaan mitään tule mieleen vaikka samat mainokset ovat esillä kerta toisensa jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti