Johtajat ovat jättäneet uppoavan laivan, mahdottoman tehtävän tai toivottoman yhtiön. Uusia, notkeita päälliköitä tarvitaan. Lentoalan monenlaiset uhkat ja kriisit syövät johdon mahdollisuuksia. Toisaalta Finnnair on myös hyvä työtodistus muihin tehtäviin. Vaikeissa tilanteissa keitetyt päälliköt ovat kysyttyä tavaraa muutosten värittämässä maailmassa.
Kuka uskaltaisi lähteä fuusioihin, kumppanuuksiin ja kenties jonkin suuren lentoyhtiön osaksi ? Valtion suojeluksessa olevan yhtiön fuusioituminen vaatii hallituksen tukea ja kaikenlaiset hallitukset eivät myy kansallista lentoyhtiötä. Varmasti kiinnostus Aasian lentoihin tekee Finnairista halutun kohteen. Myös Baltian lentokenttien kehittyminen luo uusia näkymiä.
Löytyykö rohkeutta vai sinnitelläänkö vanhoissa taistelukuomissa ? Aika näyttää. Toimitusjohtaja saa nyt hieman uudistamismahdollisuuksia uuden päällikkötason kautta. Uusi Liikenneministeri saa mukavan ja pulmallisen tehtävän. Mitä tehdä pitkällä aikavälillä kansalliselle lentoyhtiölle ? On maamme kaukana ja siinä pysyy. Lentoyhtiön subventiot ovat tärkeitä yhteyksien säilyttämisen takia. Mutta kun lentojen hinnat nousevat nousemistaan, valtionkaan pussi ei kestä loputtomasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti