sunnuntai 22. joulukuuta 2013

Rooma - ikuinen kaupunki

Täällä sitä taaplataan imuisessa kaupungissa. Aurinko paistaa ja ulkona on reippaasti yli 10 astetta. Auringonpaisteessa lähemmäs parikymmentä. Reissu alkoi hieman onnahdellen, koska matkalaukut eivät saapuneet mukana. Helsingistä tullut suomea puhuva mies kertoi, että kolme kertaa hänen matkalaukkunsa olivat hävinneet matkalla Roomaan. Teimme asianmukaiset ilmoitukset ja hetken mietinnän jälkeen lähdettiin lentokentältä keskustaan. Löysimme bussin, joka maksoi neljä euroa hengeltä per suunta. Vajaan neljänkymmenen kilsan reissu sujui kolmessa vartissa. Olimme sen verran otettuja halvasta hinnasta, että ostimme menopaluut. Matkalla nähtiin Colosseum. Itse asiassa oli aika vapauttavaa tulla Roomaan ilman matkalaukkuja.

LähiSparista ostettiin aamiastarvikkeita. Tarjolla oli tuoreita leipiä ja leikkeleitä. Oikei kuola valui kun tsekattiin kaikkia juustoja, salameja, prosciuttoja, oliiveja ja salameja. Hinnatkin olivat ihan kohdallaan.

Illalla käytiin Trasteveressä, roomalaisessa kaupunginosassa. Istuttiin terassilla ja käytiin muutamassa paikallisessa paikassa etsimässä aitoa Roomaa, nauttimassa juomien lisäkkeitä ja itse pääasiaa eli juomassa punaviiniä. Matkanteko taittui mukavasti bussilla. Palattiin kotikadulle Via Genovalle, jonka alupäässä oli pieni ja huomaamaton ravintola. Paikka oli tavallisen näköinen pizzeria Est Est Est. Kyse oli periroomalaisesta ruokapaikasta, joka pullisteli paikallisia ihmisiä. Kolmenkymmen viiden euron hintaan saimme antipastoa, pastaa, pizzaa, litran vettä ja litran valkoviiniä. Hauska paikka tämä Rooma. Viini maksaa 4-7 euroa lasillinen tai litra. Ei paha.

Sunnuntaina odoteltiin laukkuja, mutta sitten lähdettiin metrolla Vatikaaniin. Paavikin kävi moikkaamassa, mutta emme ehtineet tapaamaan häntä. Me myöhästyimme vartin. Viisikymmentätuhatta ihmistä ei myöhästynyt. Sieltä mentiin toiseen turistirysään eli espanjalaisille portaille. Aurinko paistoi ja muutenkin oli mukavaa. Jengiä oli sielläkin tuhatmäärin. Käveltiin kotiin ja matkalla nautittiin jätskiä. Italialaista jäätelöä mainostetaan hyväksi. Pitää paikkansa. Syötiin lakritsa-ja sitruunajätskiä, joka vei kielen mennessää. Palattuemme takaisin kämpille apartementokseen odottelimme taas laukkuja. Hetken kuluttua nekin saapuivat.

Vuorokauden aikana näimme jo kaikki Rooman ja Italian maamerkit. Päätetttiin siis lähteä kotiin. Vitsi vitsi ! Ei täältä mihinkään lähdetä.

Pari asiaa on tullut selväksi vuorokauden aikana. Ensiksi Rooma on upea kaupunki. Se viettelee mukaansa. Ehkä hienoin paikka, missä olen koskaan ollut. Toiseksi Italiassa ei kannata suunnitella asioita liiaksi. Asiat tuppaavat vain järjestymään jonkin ajan kuluessa. Se on meille suomalaisille hieman piinallista, kun haluamme kontrolloida kaikkea. Mutta lopussa kuitenkin jokin seisoo: liikenne, ruuhka, ihmiset tai järki.