torstai 25. marraskuuta 2010

Vaihdemies

Viime vuosina talvi on yllättänyt VR:n. Lumimyräkkä on kieltämättä kiusallinen vieras omakotiasujille, autoilijoille ja kenttienhoitajille. Mutta erityisen hankala se on VR:lle. Pulma on koko lailla pieni, mutta vaikutukset moninaiset. Helsingin ratapihan vaihteet menevät jumiin lumesta. Koko Suomen raideliikenne menee sekaisin ja ihmiset myöhästelevät.

Nyt VeeÄrrä käynnisti erityisesti suomalaisille keksijöille suunnatun ideakilpailun, jonka palkintona oli 50% siitä rahasta, jonka he joutuvat maksamaan korvauksina junien myöhästelystä. Kiinnostus oli taattu. Ideoita tuli jos jonkinlaisia. Sähköllä lämmitetty vaihde, vaihteen päälle rakennettu katos, vaihteeseen kytketty ilmapuhallin jne. Lukuisia hyviä ratkaisuja.

Kisan voitti kuitenkin manuaaliluuta eli vaihdemies. Henkilö, joka lakaisee luudalla vaihteen lumet. (Aikaisemminhan vaihdemies oli henkilö, joka kääntää vaihteen sopivaksi hieman ennen junan tuloa. Hän asui pienessä mökissä radan varrella ja työskenteli tarpeen mukaan.) Tämä lumivaihdemies oli koekäytössä ja todettiin toimivimmaksi ratkaisuksi. Lumisateen tullessa vaihdemiehiä käytetään useampia. Kesäaikaan vaihdemiehet sitovat ja myyvät luutia asemahallissa ja tekevät samalla asiakaskyselyjä. Luudasta on tulossa rautatiefilman uusi brändi patsaiden sijaan.

Ja ihme tapahtui. Eilen junat myöhästelivät enää varti-puoli tuntia. Luudat heiluivat ja kansa oli tyytyväistä. Matka Tikkurilasta Helsinkiin kesti enää kolmevarttia. Vanha konsti on parempi kuin pussillinen ...

1 kommentti:

  1. Kuljin yhden vuoden ajan väliä Tampere-Jyväskylä-Tampere junalla noin kerran viikossa. Mieleeni on juuttunut lause "pahoittelemme myöhästymisestä aiheutuvaa haittaa".

    VastaaPoista