tiistai 27. elokuuta 2013

Obama ja Putin

Obama ja Putin tapaavat syyskyyssa Pietarissa G 20-maiden tapaamisissa. Virallisesti päämieshet eivät tapaa toisiaan. Epävirallista tapaamista on kuitenkin suunniteltu jo pidemmän aikaa. Yhdysvaltojen ja Venäjän ulkoministeriön virkamihet ovat neuvotelleet jo tapaamisen teemoista, sisällöistä ja vuorosanoista. Tarkasti vartioitujen valmisteluista ei ole tihkunut juuri mitään. Kuitenkin aina nokkela toimituskuntamme on päässyt selville ainakin kolmesta teemasta. Julkaisemme nyt nämä keskustelut. Syksyllä ne ovat luettavissa myös Wikileaksin sivuilta.

Obama: Olen hyvin vihainen kun kaappasit Snowdenin tänne Venäjälle
Putin: Ei toveri hyvä, itse hän tänne tuppautui
Obama: Hän on pettänyt meidän järjestelmät ja meidän pitää saada hänet tuomiolle. Hänestä on tehtävä varoittava esimerkki.
Putin: Hän on vapaa mies lähtemään. Voisi toki auttaa, jos lopettaisitte ohjusjärjestelmän kehittämisen, Syyrian pakotteet ja Pohjois-Korean kiusaaminen
Obama: Ok, tehdään kaupat Snowden meille ja mainitsemani asiat hoidetaan kuntoon.
Putin: Asia selvä

Obama: Minun on aina tehnyt mieli kysyä, miten pystyt olemaan vallassa vuodesta toisee ?
Putin: Vaihtoehtoja minun lisäkseni on ollut vähän. Olen suostunut jatkamaan väliillä pressana ja välillä pääministerinä. Olen paras molempiin hommiin.
Obama: Meillä onnistuu hommat vain 12 vuotta, mitä minun pitäisi tehdä ?
Putin: Olen pitänyt ehtonani, että perustuslakia muutetaan tarpeen mukaan, siis riippuen minun tarpeistani.
Obama: Ahaa, minähän voisin ehdottaa republikaaneille, että muutetaan perustuslakia ja minusta tulisi seuraavaksi republikaanien presidentti.
Putin: Näin se menee, hyvälle miehelle löytyy aina ottajia.

Putin: Minunkin tekisi mieli kysyä yhtä arkaluontoista asiaa
Obama: Olen pelkkänä korvana
Putin: Sinähän olet musta
Obama: Siltä näyttää
Putin: Miten pystyt johtamaa kaikkia valkoisia ? Valkoisethan johtavat kaikkia pankkeja, hallintoa ja bisnestä.
Obama: No, raha ei kysy ihonväriä. Varsinkaan iso raha.
Putin: Voitit kuitenkin vaalit ?
Obama: Vaaleissa edustin vähemmistöä. Meillä on niin paljon vähemmistöjä, että yhdessä ne muodostavat enemmistön.
Putin: Onpa nokkelaa. Meillä ei ole vähemmistöjä, koska kaikki ovat enemmistöä. Ja enemmistö haluaa minut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti