tiistai 21. elokuuta 2012

Oppimaan ranskaa

Päätin alkaa opiskelemaan työväenopistossa. Ilmoittautuminen Ranskan kielen alkeiskurssille. Olen aina pitänyt Ranskan kielestä. Itse asiassa olen opiskellut Ranskan kieltä muutaman kuukauden seiskytluvun alkupuolella. Sen jälkeen kävinkin Pariisissa vuonna 1972. Kaupunki oli silloin elämys. Latinalaiskortteli tuli tutuksi. Se oli oikea Maailma. Sittemmin olen ollut läpikulkumatkalla Pariisissa -89. Viime vuonna olin Nantesissa ja tänä vuonna Nizzassa. Jonkinlainen kipinä tuli jo ekana matkasta. Pidän suurpiirteisyydestä. Koen Ranskassa vapautta ja samalla myös tietynlaista tapojen orjuutta. Ranskassa on tyyliä. Ranskassa on myös oltava tyyliä, siitä ei lipsuta. Mutta mitä se tarkoittaa, sitä en tiedä. Minun kielitaidollani on kallistuttava vapauden puolelle ilman tyyliä. Vaikka minussa on ripaus Afrikkaa, niin myös Ranskaa löytyy. Tosiasiassa olen 99 % prosenttisesti suomalainen, vaikka voissa paistaisi. Silti menen Ranskan kielikurssille kerran viikossa ja olen siitä iloinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti