perjantai 1. marraskuuta 2013

Raoul Björkenheim


Tampereen Jazz Happening alkoi varkain kirjaston musiikkisalissa. Estraadilla kitaristi Raoul Björkenheim. Yleisöä runsaat sata ihmistä, joista mittava osa kitaristeja. Suomalaisen freejazzin kärkinimi, jazzkitaristi Björkenhein piti työpajaa aiheesta tutkiva kitarismi. Björkenheim esitteli menetelmäänsä, jossa tavoitteena on mennä uusille harjoitusalueille päivittäin ja tutkia soiton, laulun ja kitaran avulla uusia asioita. Hän painotti laulun merkitystä soiton kehittämisessä. Kyse on pään ja käsien välisestä yhteydestä. Hän harjoittelee omalla tavallaan systemaattisesti uusia uria. Kun en ole itse muusikko tai kitaristi, en pysty kuvailemaan Björkenheimin menetelmää. Kuitenkin hän tekee uudenlaisia harjoituksia päivittäin ja tietyn systeemin mukaan. Hän harjoituttaa itseään tekemään havaintoja tietyn järjestelmän kautta. Sen lisäksi tulevat biisien harjoittelu ja tekninen harjoittelu. Tutkivassa kitarismissa on tarkoitus kehittää uusia ulottuvuuksia ja oppia uusista kokemuksista. Tarkoituksen on saada tekniikka ja erilaiset kokemukset selkärankaan, jotta niitä voi improvisoinnissa käyttää paremmin.

Mietin itse luovuuuden harjoittamista ja tutkimista. Lähestymistapa on kiinnostava myös muille taiteenaloille. Tutkitaan asioita säännöllisesti ja katsotaan mitä erilaisten asioiden yhteydet saavat aikaa. Tämä vähentää yllätyksellisyyttä ja tekee uusista kokemuksista kokeiltuja. Sen myötä ihminen voi lisätä omaa kapasiteettiaan ja avata uusia uria. Asia jää muhimaan päähäni. Mietin myös sattumanvaraisuuden raikkautta ja systemaattisuuden tylsyyttä. Onko tässä jotain harrastemaalarille ?

Raul Björkenheim esiintyy Jazzeilla lauantaina yhdessä rumpali Morgan Ågrenin ja fonisti Mats Gustafssonin kanssa. Luvassa on kovaa soittoa ja leveäharteista improvisointia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti