Lapsellinen kun olen, ihmettelen outoja asioita. Yksi sellainen on asunnonvälitystoimistojen ilmoituksissa. Yksinkertainen ihminun kuten minä ajattelee, että yritän etsiä, löytää tai jopa ostaa uuden asunnon. Tai jos en nyt ihan uutta, niin ainakin myynnissä olevaa asuntoa. Kun katselee ilmaiseksi kotiin jaettavia asuntolehtiä, niissä on sivukaupalla ihmisten kuvia. Mistä tämä johtuu ?
1. Välittäjien työehtosopimukseen on kirjattu kohta, että heidän tulee henkilökohtaisesti päästä kerran viikossa kampaajalle/parturiin, kosmetologille, manikyriin, hierontaan ja sen jälkeen valokuvaan. Työntekijän tulee saada uudet puhtaat työvaatteet ja pesty firman auto. Palkka on sivuseikka.
2. Laman takia asuntokauppa ei käy juuri lainkaan. Asunnonvälitystoimistot ovat tehneet diilin työntekijöiden kanssa, että välittäjät itse ovat kaupan. Koska paritus on Suomen lakien mukaan kielletty, toiminta on naamioitu asuntokaupaksi. Firma ottaa päältä kulut 60 % ja työntekijä saa loput 40 %. Varsinaista palkkaa ei makseta, mutta firman rekvisiitta on työntekijän käytettävissä. Työntekijät kertovat asiakkalle homman loputtuaan, että heillä on myös asuntoja myynnissä, jos kiinnostaa joskus myöhemmin.
3. Asunnonvälittäjien kesken on tiukka kilpailu ulkonäöstä. Paras voittaa asunnon. Jokainen kilpailija maksaa itse valokuvistaan ja lehti-ilmoituksesta. Eniten ääniä saanut kilpailija voittaa unelmadesingparitalo-omakotitaloyhdistelmän kaikilla herkuilla. Muut osanottajat maksavat talon hinnan porukalla. Tästä kisasta on tullut niin suosittua, ettei asunnonvälityslehtien sivuille mahdu juuri enää asuntoilmoituksia.
4. Kyse on työpaikkailmoituksista. Kyseisest asunnonvälittäjäthakevat töihin johonkin toiseen yhtiöön. Asunnot eivät ole menneet kaupaksi ja edessä on lopputili. Firma kustantaa parin kuukauden ajan kuvan lehteen. Jollei välittäjä saa uutta duunia eli työllisty, edessä on mieron tie. Sen jälkeen kuvia ei saa esille edes TE-keskuksen, ammattiliiton työttömuyyskassan tai Kelan ilmoitustaululle.
5. Henkilöt eivät olekaan asunnon välittäjiä. Tai ovat, mutta he ovat asuntojen omistajia. Heillä on oma asunto myynnissä. Se menee helpommin kaupaksi, kun näkee asunnon omistajan kuvassa. Tutkimusten mukaan ihminen on kiinnostunut 90 % toisista ihmisistä ja 10 % asunnoista, autoista, tavaroista ja vaatteista. Tai siis naiset ovat. Miehet ovat edelleen kiinnostuneita urheilusta, telkusta ja jääkaapista ts. "mitähän ostit tänään kaupasta". Naiset kokevat myös sympatiaa, empatiaa ja antipatiaa, kun näkevät ihmisparan, joka joutuu luopumaan asunnostaan. Kaiken kaikkiaan hyvät ja tieteelliset perusteet omaava myyntikikka. Tosiasiassa naiset päättävät asunnon ostosta ja miehet kantavat huonekalut sisään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti