Eduskunnan rakennus- ja turvallisuusvirasto haluaa oikaista julkisuudessa esitetyt väitteet maanalaisen istuntosalin käytöstä. Väitteet ovat kaikilta osin perättömiä.
"Maanalaisen istuntosalin tarkoituksena on varautua mahdollisen poikkeustilan takia tilapäisille kokouksille. Eduskunnan täytyy pystyä toimimaan myös poikkeustilan aikana. Mikäli tämä ei ole mahdollista, eduskunnan tulee siirtyä turvallisempaan paikkaan. Istuntosalin takahuoneesta kaivetaan tunnelia ystävällismieliseen maahan. Koska tilastollisesti vaara on useimmin tullut idästä, kaivetaan tunneli länteen. Matka Tukholmaan on kuitenkin siinä määrin pitkä, että kaivamiseen menee vähintään viisitoista vuotta. Valtio on palkannut satatuhatta työtöntä kaivutöihin. Samalla työttömyysprosentti laskee neljään. Duunarien työsopimuksissa on ehdoton vaitiolovelvollisuus viideksikymmeneksi vuodeksi. Salaisessa kokouksessaan hallitus on päättänyt rakentaa tien Helsingistä Tallinnaan. Tämä mahdollistuu tunnelista saatavalla kiviaineksella. Tien keskelle rakennetaan nostosilta, josta venäläiset sota-alukset ja öljytankkerit mahtuvat kulkemaan. Maanalaisen istuntosalin kautta rakennettava tunneli otetaan käyttöön vuonna 2030, jolloin sen vihkii tasavallan presidentti. Kiistaa on aiheuttanut tunnelin nimi. Onko nimi Kekkosentie, Koivistontie, Ahtisaarentie, Halosentie vai Niinistöntie. Tässä asiassa hallituspuolueet ovat äänestäneet toistensa ehdotuksia, mutta kompromissina valittiin Stubbintunneli. Hallitus on sopinut myös, että presidentti Stubb jatkaa virkakauttaan tunnelin vihkiäisiin asti."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti