Jokin aika sitten Hese- nimisessä hampurilaisketjun myymälässä sattui mieliä kuohuttanut episodi. Työntekijä oli käyttäytynyt ala-arvoisella tavalla. Nyt eräs nimeltä mainitsematon saman firman työntekijä on antanut käyttäytymisohjeet miten toimitaan tässä maineikkaassa ja herkullista ruokaa tuottavassa ravintolassa. On totta, ettei meidän suomalaisten palvelukulttuuri ole kohonnut mannermaiselle tasolle, koska olemme olleet vuosisatoja eristäytyneenä. Myöskin asiakkaiden käyttäytyminen on joskus ladattu odotuksilla, joita edes hienoimmissa Michelin-ravintoloissa ei ole tarjolla. On erittäin hyvä, että ammatikseen ruokaketjuravintolassa työskentelevä henkilö on avautunut ja antanut meille käyttäytymisohjeet. Ne voi kirjoittaa muistiin, monistaa kavereille ja käyttää seuraavalla kerralla, kun astuu tähän hienoon paikkaan.
A. Vaihda puhtaat alusvaatteet aamulla ennen kuin tulet hampurilaiselle. Käy etukäteen vessassa, ettei ravintolahenkilökunta joudu siivoamaan sotkujasi.
B. Katso palvelutiskin takana olevaa hengetärtä suoraan silmiin ja kerro hänellä olevan ihastuttavat silmät, tekoripset ja huulipuna (joissakin ravintoloissa on myös miehiä. Heille voi puhua viimeisestä lätkämatsista, salibandyottelusta tai suosikkiräppäristä).
C. Tilaa jotain kallista kuten entrecotee, karitsenpaistia minttuhyytelollä, tryffeleitä tai hummeria. Juomaksi shampanjaa ja jälkkäriksi pannacottaa tai creme bruleeta. Mikäli juuri tätä ei satu olemaan, ota mitä sattuu olemaan valmiina nurisematta. Kerro sen olevan varmasti yhtä hyvää ja maksa kunnon tipit ystävällisestä vuoropuhelusta.
D. Siirry pikaisesti johonkin pöytään odottamaan. Ota mukaasi jokin kirja jota voit lukea rauhassa. Hyviä kirjoja ovat esimerkiksi Dostojevskin Sota ja Rauha tai Joycen Odysseus. Ei haittaa, jos et ymmärrä. Lukeminen rauhoittaa ja lisää ruokahalua.
E. Kerro naapuripöydässä hyvistä kokemuksista tässä ravintolassa viime vuosina. Kehu samalla työvuorossa olevia henkilöitä ja valittele miten huonoa palkkaa he saavat ystävällisestä ja tehokkaasta työskentelystä huolimatta. Tee tämä kaikki kovaäänisesti, jotta kaikki muutkin voivat yhtyä kehumaan. Samalla työntekijät saavat kaipaamaansa motivaatiota.
F. Kun ruoka-annoksesi saapuu, kehu työntekijän vaatetusta, iloista asennetta, hyvää koulumenestystä, kuuluisia sukulaisia, menestystä henkilökohtaisessa elämässä, rakkaudessa ja lastenkasvatuksessa (nuoremmille kerrotaan, kuinka hyviä kasvattajia heistä aikoinaan tulee), asuntoa, pankkitilin suuruutta ja hauskoja ja hyvännäköisiä kavereita.
G. Ruokailun päätyttyä kerää kaikki ruokailuvälineet keräyspisteeseen. Kerää myös muiden ruokailijoiden välineet samaan paikkaan. Ylistä henkilökunnalle aterian hyvää makua, ruoan halpaa hintaa, iloista tarjoiluasennetta, viihtyisää huoneistoa, hyviä keittiövälineitä, kauniita tuoleja ja verhoja. Kysy kuka olikaan tämän päivän esimiehenä ja anna hänelle viidenkympin seteli palkkioksi ainutlaatuisesta kokemuksesta.
H. Kerro kaikille työkavereille, sukulaisille, ystäville, vihamiehille, vastaantulijoille ja harrastekerhon jäsenille onnistuneesta ruokailuhetkestä. Pyydä heitä lähtemään kanssasi ruokailemaan ja lupaa maksaa viulut pelkän kannatuksen takia. Suurinta elämässä on tarjota läheisilleen tällainen elämää rikastuttava hetki.
Näitä ohjeita ja sääntöjä noudattamalla kaikilla on mukava olla, palvelu pelaa ja elämä on elämisen arvoista. Sinä voit vaikuttaa siihen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti