keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Vaalikone

Menin erään suuren kaupungin valtalehden vaalikoneeseen. Tarkoituksena selventää päätäni siitä ketä äänestäisin tulevissa EU-vaaleissa. Vaikeintahan näissä vaaleissa on motivaatio. Se on vielä vaikeampaa, koska nyt alkaa näkyä erilaisia keskusteluja ja kampanjointia mediassa ja turun torilla.

Vastasin rehellisesti kaikkiin kysymyksiin. En jaksanut kiinnittää kovin paljon huomiota onko jokin asia tärkeä vai ei. Sillä valinnoista uhkasi tulla liian vakavamielistä. Tosiasiassa minulla on jo pari ehdokasta mielessä. Tein kuitenkin läksyt loppuun asti ja odottelin tulosta.

Minua lähellä oleva puolue on RKP. Se on tietysti suuri yllätys. Minua kauimmaisin puolue on sini-valkoinen rintama ? Mikä lieneekään. Ruotsalainen kansanpuolue on suursuosikkini useista syistä.

Ensinnäkin pääsin ylioppilaskirjoituksista läpi, kun ruotsinmaikkani antoi minulle 5- ja niin sain valkolakkini. Siitä voin olla nyt vappuna ylpeä. Siksi äänestän ruotsalaisia.

Toiseksi olen aikonut tulla kaapista ulos. Kannatan nimittäin kuninkaallisia, vaikka olen usein julkisesti naureskellut heille. Kunkku Kalle on kuitenkin selkeästi maan isä. Hän ei erehdy horisemaan huolista Ukrainan kriisissä vaan bailaa reilusti yökerhoissa mimmien kanssa.

Kannatan Ruotsin kruunua. Se voisi hyvin olla Suomenkin valuutta. En kaipaa markka-aikaa, koska markka on niin pieni valuutta. Miten helppoa olisi maksella tuliaisia ruotsinlaivalla ja Tukholmassa. Oikeastaan Suomen voisi hyvin liittää samalla Ruotsiin. Sehän on historiallinen juuremme.

Rakastan ruotsalaisten junnaavaa ja keskustelevaa kulttuuria. Itse prosessi on tärkeintä ei niinkään lopputulos. Siksi ruotsalainen kansa on niin verbaalista, ystävällistä, rikasta, kaunista, kohteliasta ja onnellista. Mitä enempää ihminen voi toivoa. No, ehkä hyvännäköistä blondia, mutta tarkoitan hänen lisäkseen.

Siksi siis äänestän... Tai ilmoitan äänestäväni... Eikun vaalikone ilmoitti minulle, että pitäisi äänestää... tai ehkä seuraavissa eduskuntavaaleissa äänestän ... Ainakin euroviisuissa äänestän Ruotsia. Sen lupaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti