Bensa maksaa maltaita. Halvimmillaankin 95-oktaaninen maksaa jo yli 1,70 € litralta. Nyt hinta on kallistunut euron arvon hiipuessa suhteesssa dollariin. Kallis bensan hinta tulee hiipien. Enää ei muistu mieleen, että keväällä hinta oili 1,55 €/litra. Ja mitä kaikkea se on ollut sitä ennen. Oma bensan hinnan seuranta on samanlaista integraatiota. Seurailen eri huoltamoiden hintoja ja vertaan sitä omaan lähitankkauspisteeseen. Jos hinta on kilpailukykyinen olen tyytyväinen. Luitte aivan oikein. Olen tyytyväinen, kun saan bensaa muutama senttiä halvemmalla kuin muissa paikoissa. Se on itsensä pettämistä. Niin se vaan menee. Siksi meillä ei tule koskaan bensaboikotteja. Muutaman sentin alennus tuntuu lottovoitolta. Auton vaihtamista bussiin ei tule ajateltua.
Juna ja bussifirmat ovat pitäneet hintapolitiikallaan huolen siitä, että autoilu kannattaa. Kaiken lisäksi yksityisautoilu ihan yksin. Vihreä politiikka on lisännyt bensaveroja, ihan oikein. Seurauksena ei ole ollut mitään. Julkinen liikenne itkee myös kalliin polttoaineen hintaa, mutta monopoliasema pitää hinnat korkealla. Nyt halpabussifirma Onnibussin ilmestyminen toi hiljaisen ajan tarjoukset myös bussi- ja junaliikenteeseen. Vasta linja-autoliikenteen kilpailun vapauttaminen pistää bussifirmoihin vipinää. Se pistää vipinää myös VR:n hintoihin. Julkisen liikenteen hinnat on saatava kilpailukykyiseksi suhteessa yksin omaa autoa ajavan kuluihin verrattuna. Muuten ajellaan omalla kärryllä. Ja se maksaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti