tiistai 4. helmikuuta 2014

50 kopeekan kolikko

Olohuoneen matolla oli 50 kopeekan kolikko. Raha näytti aika vaatimattiomalta. Hetken ihmettelin mistä tämä kolikko oli saapunut ? Venäjän raha vaiko Neuvostoliiton ? Etsivätoimisto Teräsvuori piti hälyyttää asialle.

Itse olin käynyt Venäjällä kahdeksan vuotta sitten. Sitä ennen seitsemänkymmentäluvulla, Neuvostoliitossa. Oliko kolikko ollut siitä asti jonkun takin taskussa ? Tai housun. Eihän minulla ole sellaisia vaatteitakaan tallella ! Yläkerrassa oli puinen laatikko, jossa oli eri maiden kolikoita ja seteleitä menneiltä ajoilta. Miten kolikko voisi kulkeutua yläkerrasta alakertaan. Olivatko rahat vielä tallella ? Siellähän ne lepäilivät. Heitin kopeekan muiden joukkoon.

Koska olinkaan imuroinut ? Noin kevyt kolikko sujahtaa helposti imurin sisään tai vähintään letkuun. Imuroinnista oli about reilu viikko. Kolikon on täytynyt ilmestyä sen jälkeen. Hämäräperäistä.

Oliko minulla ollut vieraita ? Kutsumattomia vieraita, jotka etsivät kenties jotain arvokasta. Kolikko oli pudonnut Igorin taskusta, kun hän oli ottanut taskulampun taskustaan. Kolikko oli pudonnut, kun kutsumaton Andrei oli kaivanut työkaluja kassistaan. Mutta eihän minulla ollut mitään arvokasta tai varastettavaa. Muutama taulu ja nekin pääosin itse tekemiäni.

Vai oliko minulla ollut kutsuttu vieras itänaapurista ? Natalia, Ludmila, Darja ?? En kyllä yhtään muista, mutta kenties tämä Irina oli juottanut minulle muistamattomuuslääkettä ja olin sen takia unohtanut kaiken. Käsilaukusta otetun muistamattomuuslääkkeen mukana oli pudonnut kolikko ? En muistanut mitään tällaista. Kotonani on vieraillut vain yksi ihminen, eikä hän ole tietääkseni käynyt kymmeniin vuosiin Venäjällä. Nimikin on ihan suomalainen. Pitääpä kysyä !

Soitin hänelle. Ei myöntänyt pudottaneensa kolikkoa, mutta uteli oliko minulla ollut naisvieraita, ehkä ! Tango mustasukkaisuutta ! Ei ole ollut mitään vieraita, ei mies- eikä naisvieraita. Vallitsi hiljaisuus. Sitten hän muisti minun puhuneeni vanhojen tavaroiden heittämisestä roskiin. Tosiaan. Viime viikolla tyhjensin alavaraston. Heitin lähes kaikki tavarat roskiin. Nostin ensin laatikoita maton päälle olohuoneeseen. Joukossa oli varmasti jotain pieniä leluja ja hiluja. Tarkoitus on heitellä pois iänikuisia romuja, jos pistän keväällä asunnon myyntiin. Siinäpä se.

Olin 2005 syksyllä Pietarissa työmatkalla. Taskunpohjalle jää aina joitakin kolikoita.Ilmeisesti myös tämä 50 kopeekan kolikko. Annoin ne todennäköisesti lapsille. Sitten kolikot ovat kulkeutuneet varaston lelulaatikkoon. Inventaariossa ne ovat pudonneet hatarapohjaisesta laatikosta matolle. En ole huomannut pikku lanttia, ennenkuin nyt. Onneksi olkooon ! Etsivätoimisto Teräsvuori selvitti mysteerion. Tai jos ihan tarkkoja ollaan, se taisi olla oma blondini.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti