keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Peltipoliisien sakkoraja

Viime päivinä on keskusteltu peltipoliisien sakkorajan alentamisesta. Liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Pasterstein on esittänyt, että sakotusrajaa pitäisi alentaa 6-7 km/h, kun se on nykyisin 8 km/h. Tarkoittaa, että kun autoilija ajaa sen verran ylinopeutta, kamera räpsähtää ja siitä läheteään ylinopeussakko. Tarkoituksena on lisätä liikenneturvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia.

Sen jälkeen liikennelääketieteen(?) professori Tervo ja Autoliiton toiminnanjohtaja Nieminen ovat esittäneet haisevan vastalauseensa. Liikennurvakeskus on budjetoinut viime vuonna 350.000 nopeusrikkomusta ja tänä vuonna 400.000 rikkomusta. Kyse on heidän mukaansa rahastuksesta. Lisäksi suurimmat suhteelliset onnettomuusmäärät tapahtuva moottoripyörillä, jotka eivät tallennu peltipoliisien kuviin. Autoliiton mielestä syynä liikenneturmien määrään on näkyvien poliisien määrän väheneminen.

Autoilijan näkökulmasta sakkorajan alentaminen on aika lailla samantekevä asia. Suurin osa autoilijoista hiljentää peltiopoliisin kohdalla tutulla tiellä. Kaahailijat kaahailevat missä pystyvät ja valtaosa liikenteestä sujuu omalla painollaan. Oudoilla teillä ajettassa peltipoliisien sijainnin voi ennakoida, sillä ne sijaitsevat usein risteysten tai nopeuysrajoitettujen teiden yhteydessä. Peltipoliisit eivät vähennä törttöjen ajonopeuksia, sillä liikennetörttöilijällä on vika pään sisällä riippumatta poliisien määrästä tai sakotusrajoista. Uusien autojen tehot ja huippunopeudet on tehty Saksan moottoriteille, ei Suomen sunnuntaiajeluun. Se altistaa kuskeja (tekisi mieli sanoa: mersu-, audi-, bemari- jne kuskeja) ylinopeuuksiin. On ymmärrettävää, että poliisien liikennevalvonta jää hopealle jos verrataan mitä muita turvatoimia poliisin pitäisi toteuttaa. Sakotettavien määrä tai sakkojen määrän budjetointi ei kyllä vastaa mitään käsitystä toiminnan tuloksellisuudesta. Tuloksellisuuden pitäisi olla ajonopeuksien ja sakkojen määrän väheneminen. Ei niiden lisääntyminen.

Mutta mitä pitäisi tehdä ? Tätä en tiedä. Siksi en kai olekaan liikenneturvaviraston tai poliisin palveluksessa. Ehkä ei mitään. No, sanoitaan nyt jotain. Autoilijoiden keskinäistä vuoropuhelua pitäisi lisätä. Paras liikenneturvallisuuden lisääjä on itse autoilija, joka laittaa nootia vaarallisesti toimivalle kollegalle. Eli törtölle. Mikä lisäisi tätä yhteisöllisyyttä ? En tiedä sitäkään, mutta sillä voisi olla enemmän merkitystä kuin poliisien tai peltipoliisien läsnäololla. Toisen autoilijan kommentti osuu ainakin itseeni, kun olen tehnyt jotain harkitsematonta. Ehkä olen liian idealisti, mutta me autoilijathan olemme liikenne ja liikenneturvallisuus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti