Ajoin Imatralle ja Savonlinnaan. Peltipoliisit vahtivat nopeutta. En ollut yksin.
Voin heti tunnustautua peltipoliisien vastustajaksi. Syitä on useampia. Ajo muuttuu laakista poukkoilevaksi peltipoliisien seuraamiseksi. Kun pitää seurata liikennettä, nopeusrajoituksia ja peltitolppia, ajo menee levottomaksi. Toiseksi noudatan nopeusrajoituksia peltipoliisien kohdalla. Aivan kuten on tarkoitus. Muualla ajan muun liikenteen mukaan ja omaa tahtiani. Kolmanneksi peltipoliisit ovat robotteja. Jos ajan yksin ilman, että tiellä on muuta liikennettä, en välttämättä vaaranna liikennettä. Jos ajan runsaan liikenteen joukossa, se on eri asia. Peltipoliisi ei erota vaarannanko liikennettä oikeasti vai en. Se pitää ylinopeutta aina liikenteen vaarantamisena. Liian yksinkertaistettu näkökulma. Säännöt ovat selvät, mutta "leikki" ei ole uskottavaa.
Väitän, että hyvä tarkoitus johtaa epätasaiseen liikenteeseen. Väitän myös, ettei tarkoitus toteudu. Siis, jos sen tarkoitus on alentaa autojen matkanopeutta. Haluan tietää ovatko peltipoliisiteiden onnettomuustilastot pienempiä kuin muiden teiden ? Voisiko joku kertoa näitä tilastotietoja ? Jos onnettomuudet ovat vähentyneet, lupaan muuttaa kantani.
Kontrollia tarvitaan, mutten usko tähän. Kannatan liikenteen vaarantamisen välttämistä. Se on eniten kiinni pään sisäisestä toiminnasta. Uskon ainakin niin. Siihen peltipoliisi ei pysty vaikuttamaan. Enemmän siihen vaikuttaisivat kyltit" Huomioi yhteistä liikennettä, pääset itsekin turvallisesti perille"
Uudet ajoaikaa mittaavat seurannat ovat eri juttu. Sellaista kokeillaa Heinola-Mikkeli tiellä. En ota siihen vielä kantaa. Se laskee takuulla nopeuksia, mutta aiheuttaako se myös jotain muuta ? se nähdään pian.
Palasin Rantasalmen, Varkauden, Pieksämäen ja Jyväskylän kautta. Peltilaatikoiden takia. Ajan levollisemmin ja tasaisemmin ilman niitä. Liikennettäkin oli kieltämättä vähemmän. Nautin tästä ajomatkasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti