maanantai 30. elokuuta 2010

Jalkapalloa

Olin eilen Ratinassa. Ilmassa oli kylmyyttä ja vaikka oli lähes tyyni, kylmyys pakkasi kaivautua luihin ja ytimiin. Siksi olin sonnustautunut pitkiin kalsareihin, toppahousuihin ja istuinalustaan.
Stadion oli komea. Oli pimeää ja valopylväät kirkastivat koko maiseman. Punaiset istuinvuoret loivat väriä ja musta taivas komean kontrastin.

Kello oli puoli yhdeksän maanantai-iltana. TV-yhtiön iltapeli oli kyseessä. Vaivaiset 1200 katsojaa oli paikalla. Eli pieniä ryppäitä ihmisiä oli ripoteltuna pitkin valtavia katsomoja. Aurinkokatsomossa oli ehkä hieman enemmän väkeä, koska kympin liput ovat puolet halvempia kuin pääkatsomon liput. Tosin Anjalankoskella oli samaan aikaan vain tuhat katsojaa.
Tunnelma oli välillä niin hiljainen, että pelaajien huudot ja neuvot toisilleen kuuluivat hyvin katsomoon. Välillä yleisö innostui huutamaan tuomarin "väärää" tuomiota. Kuvittelin, että maksullisen kanavan katsojat istuskelivat kotisohvalla ja naukkailivat juustopalleroita ja meetwursti leikkeleitä kuuman teen kera.

Vastakkain olivat pienen Pietarsaaren (as. 20.000) ja suuren Tampereen (as 210.000) joukkueet. Vastustajalla oli kolmen hengen huutosakki, kotijoukkueella 30 hengen porukka.
Joskus he intoutuivat lausumaan matraansa. Peli oli vauhdikas ja runsasmaalinen. Viisi maalia. Vieraat voittivat neljä - yksi.

Miksi olin paikalla ? Olin ulkona haukkaamassa raitista ilmaa. Menin tyytyväisenä kodin lämpöön puoli yhdeltätoista. Kaupunki nukkui tai katseli BB:tä. Olin ollut todistamassa suurta urheilutapahtumaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti