Tunnetun suomalaisen huippukokin ravintolassa on noussut mysky lasillisesta vettä. Vesilasillisesta on peritty hintaa peräti 1,50 € ilman, että sitä on mainittu ruokalistassa. Asiasta löytyy monta puolta ja mielipidettä.
Huippuhyvästä vedestä voi maksaa kernaasti mainitun summan. Huippuravintolassa kaikki on viimeisen päälle hyvää ja salaisesta, kirkasvetisestä lähteestä tuotu vesi on todella kallista. Kun pyritään millintarkkaan makujen sinfoniaan, tarvitsee vedenkin olla huippuluokkaa.
Saharan alueen niukat vesivarat saattavat loppua. Juuri kun jano on kovimmillaan, tarjolla on lasillinen vettä puolentoista euron hintaan. Kun tarve on suurin, ei maksu ole kohtuuton. Lasillisesta vettä voisi maksaa vaikka kympin.
Ravintolan tarjoama lähes ilmainen kraanavesi aiheuttaa kuluja. Itse lasi on investointi vaikkei maksakaan juuri mitään. Lasin tiskauskin on yhden lasin osalta aika pieni kustannus, samoin tarjoilijan tarjouluaika yhden vesilasin osalta. Ilmaisen kraanaveden kustannukset tungetaan muun aterioinnin kuluihin. Harva viitsii laskuttaa lasillisesta vettä, ehkä kannullista voi jotaa pyytää. Suomi on niin tottunut ilmaiseen veteen, että vedestä laskuttaminen tuntuu saivartelulta
Kun aterian hinta nousee yli viidenkympin, vain nipottaja viitsii ihmetellä vesilasillisen hintaa. Jos pussi ei kestä mainitunlaista lisäsummaa, kannattaa mennä Heseen tai Raxiin. Siellä on kunnia asia juoda kaikkea muuta kuin vettä.
Hyvää sosiaalista laupeudentyötä on taas tehty. Kiivas asiakas ja v-mäinen ravintolan väki on saanut purkaa aggressioita olan takaa ja julkisuudessa. Se on tehnyt heille hyvää ja suurimmilta konflikteilta on vältytty. Ajatellaan vaikka Taksimin aukion mielenosoituksia tai Tukholman levottomuuksia. Mieluummin myrsky vesilasillisesta kuin kunnon kahakka öisillä kaduilla.
Ravintoloitsija on keksinyt oivan jipon mainostaa ravintoloitaan. Asiakkaalle on tarjottu kymmenen lounaan sarjalippua pienestä välikohtauksesta. Samalla iltapäivälehdet, sähköpostit ja some ovat pullistelleet huippukokin ja ravintolan nimeä. Kuinka yksinkertaista ja toimivaa markkinointia.
Tarjoilijat ovat lyöneet vedon kuinka kalliilla hinnalla asiakkaat ovat valmiita maksamaan hinnoittelemattomasta vedestä. Edellinen ennätys oli 1,20 €. Nyt tuli kuitenklin raja vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti